Og like gjerne arketypen på hvordan mange fotografer ser for seg et kamera. Det var nemlig målet for utviklingen av det første X100, og den nye X100 VI, ifølge designsjef Masazumi Imai ved Fujifilms nye designsenter i Tokyo. Vi var blant journalistene som møtte ledelsen i designsenteret under Fotomags besøk i Tokyo forrige uke.

Design manager Masazumi Imai i Fujifilm. (Foto: Fujifilm)

 

Analog arv

Da Fujifilm begynte å utvikle X100-serien, hadde de en grundig diskusjon om hvilket designkonsept produktet skulle få. De landet på å finne en form som ble oppfattet av fotografer som et typisk kamera, med den analoge arven ivaretatt for en digital tidsalder.

På Photokina i 2010 ble en prototyp vist for journalister og bransjefolk «på bakrommet», og undertegnede var blant dem som fikk mene noe om Fujifilms ideer. Begeistringen var stor, ikke minst for den hybride søkeren: både analog rammesøker og en moderne elektronisk søker. Det beste av to verdener. Samtidig så kameraet også ut som et klassisk analogt kamera med rammesøker. Dette konseptet er det Fujifilm har videreutviklet til i dag, med X100 VI.

Fujifilm er i dag det eneste av de store produsentene av film, som fremdeles har en bred produksjon av digitale kameraer.

 

Fargeteknologi

Fra selskapets oppstart i 1934 har film og fotokjemi vært bærebjelker i Fujifilms virksomhet. Siden 1948 har de laget fargefilm, og utviklet en fargeteknologi som i dag er grunnlaget for den digitale filmsimuleringen, også for sorthvitt-bilder. Det er 20 år siden Fujifilm begynte å tilby forhåndsdefinerte filmsimuleringer i sine digitale kameraer, som i dag er anerkjent av fotografer over hele verden for måten de forener klassiske tradisjoner med moderne digitale muligheter.

Filmtypene til venstre og digitale filmsimuleringer til høyre for bildet. Med de ulike filtervariantene av sorthvitt-filmene, er det nå 20 filmsimuleringer i tallet.

 

Med Fujifilm X100 VI følger alle disse filmsimuleringene, som den nyeste, Reala ACE, som først ble introdusert med mellomformatkameraet GFX 100 II. Vi synes dette er kanskje den mest interessante filmsimuleringen hittil, med fargekvalitetene fra Provia (standardsimulering) og kontrasten mer lik Classic Chrome, som har elementer fra Kodachrome. Men Reala ACE er en kompleks simulering som krever mye prosessorkraft, og er derfor ikke tilgjengelig på kameraer før X-Processor 5. Det betyr at kameraer lansert før Fujifilm X-H2S (mai 2022) neppe vil få tilgang til Reala ACE-filmsimuleringen, men at X-H2S og senere modeller muligens får. Så langt er det bare X100 VI og GFX 100 II som leveres med støtte for Reala ACE.

Med Fujifilm X100 VI har du et fantastisk reisekamera, det er lett, robust, har en ‘35mm’ vidvinkel og svært god bildekvalitet.

 

40 MP og bildestabilisator

Mens utseendet er til forveksling likt X100 V, er både bildebrikke og bildeprosessor ny. Dessuten har Fujifilm klart å klemme inn en bildestabilisator uten at kameraet har blitt vesentlig tyngre eller større. Den kompenserer inntil 6 trinn mot kamerabevegelse, og det er bildebrikken som beveger seg, optikken er uendret. Dette er kanskje den viktigste endringen til X100-serien, og gir nå nye kreative muligheter til å fotografere i svakt lys, og til å skille kamera- og motivbevegelse generelt.

Bildebrikken er den samme som i X-H2, en bakbelyst 40 MP X-Trans CMOS i APS-C-format. følsomheten begynner på ISO 125 nominelt, men kan senkes til ISO 64. Høyeste nominelle ISO er 12.800, men dette kan utvides til ISO 51.200. Med mekanisk lukker kan du velge fra 15 sek. til 1/4000 sek, og med elektronisk lukker helt opp til 1/180.000 sek. Serieopptak inntil 11 b/s. 

Fujifilms president og CEO Teiichi Goto stod for den formelle lanseringen av X100 VI i Tokyo den 20. februar. (Foto: Toralf Sandåker).

 

Kamerahus og funksjoner

Kameraet er nøyaktig like bredt og høyt som X100 V, men ca. 2mm tykkere, for å gi plass til bildestabilisatoren og den nye bildebrikken. Da blir vekten 521g med batteri, forøvrig det samme NP-W126S-batteriet som før. Batteritiden er, tross høyere oppløsning, oppgitt til å være litt bedre enn hos X100V, 450 bilder (CIPA). Dette har sammenheng med at X-Processor 5 er omtrent dobbelt så effektiv som X-Processor 4, ihht Fujifilm. 

Autofokusen er også forbedret. For første gang på et X100-kamera får du nå motivsporing av dyr, fugler (og insekter), biler, motorsykler, sykler, fly (og droner) og tog. Motivsporingen fungerer både til stillbilder og video. Videofotografer kan glede seg over inntil 6.2K opptak internt ved 30 fps med 4:2:2 fargekomprimering og 10-bit farger, samt 4K/60p og høyhastighetsopptak i Full HD. 

Dessverre har Fujifilm holdt seg til den kombinerte inngangen for fjernkontroll og mikrofon, slik at du må ha en adapter for å bruke standard 3,5mm mikrofonplugg. Det er heller ikke uttak for hodetelefon her. Vi kommer tilbake til videoegenskapene når vi tester videre.

Bildekvalitet - foreløpig inntrykk

Det er ingen overraskelse at bildekvaliteten vi ser på våre første 2-300 bilder er som forventet i samme klasse som fra Fujifilm X-T5 og X-H2, som har samme bildebrikke og samme prosessor. 

Derimot skiller X100 VI seg ved sitt faste objektiv, et meget bra 23mm (tilsv. 35mm) F2, som ble oppdatert sammen med X100 V og nå er skarpt fra kant til kant og har mindre vignettering enn tidligere modeller. Dette er et fremragende vidvinkelobjektiv, og skulle du ha behov for kjappe bilder med 50mm eller 70mm, har X100 VI innebygd digital telekonverter med disse alternativene, men kun til JPEG. Objektivet er lite følsomt for reflekser og klarer seg utmerket i motlys.

Med 40 Mp bildebrikke kan du selvsagt også beskjære i etterkant, og likevel ha nok data til det meste. Her er også et innebygd 4x ND-filter, som gjør kameraet mer fleksibelt i kraftig lys. Men X100 VI har ikke multi-shot, i hvert fall ikke ennå.

Bildestabilisatoren lar oss ta sikrere skarpe bilder ved lengre lukkerhastigheter, og gir dermed også bedre resultat i svakere lys. Selv den mekaniske lukkeren er nær lydløs og ekstremt vibrasjonsfri, mens den elektroniske lukkeren er både lydløs og helt vibrasjonsfri.

Lanseringen av Fujifilm X100 VI var lagt til årets X-Summit i Fujifilms hovedkvarter i Tokyo.

 

Oppsummering så langt

Vi har hatt gleden av å utforske Fujifilm X100 VI en liten uke hjemme før vi reiste til Tokyo forrige helg, og dessuten brukt kameraet flere dager i Tokyo og nå etter å ha kommet hjem. Den fulle testen må vente til vi får gjennomført både våre rutineopptak, tatt videofilm og brukt kameraet i flere situasjoner. Men det er ikke for tidlig å felle en foreløpig dom.

Fujifilm X100 VI er både det suverent beste og mest interessante kameraet i X100-serien til nå, og dessuten blant de aller mest interessante kameraene på markedet for gatefotografer, reisefotografer og alle som trenger et kvalitetskamera som er lett, kompakt og allsidig. Forgjengeren, X100 V var så ettertraktet at det konstant var i restordre hos forhandlerne, og til tider dyrere å kjøpe brukt enn nytt. Fujifilm har bygget en ny fabrikk til X100 VI i Kina, og lover høyere produksjonsvolumer, men etterspørselen allerede nå er så stor at det ryktes om ventelister. Det vi kan si sikkert, er at det allerede før lanseringsdagen var sendt ut et stort antall ferdige kameraer fordi etterspørselen var forventet høy. Så  vi håpe at Fujifilm har lært av erfaringene fra X100 V og planlagt høyt nok tempo på produksjonen. Likevel, det spørs om ikke forventningene til dette kameraet er skrudd opp så høyt at Fujifilm kanskje enda en gang vil oppleve etterspørsel som i hvert fall i begynnelsen, er høyere enn kapasiteten.

Uansett, den som skaffer seg en Fujifilm X100 VI med eller uten ventetid, har mye å glede seg til.

Fakta

  • Navn: Fujifilm X100 VI
  • Pris: ca. 20.000 NOK
  • Utførelse: Sort eller sølv
  • Levering: Første uken i mars
  • Mer info: www.fujifilm.no

Klikk deg inn på vårt bildegalleri med bilder vi har tatt med Fujifilm X100 VI.

Fotomags reise til Tokyo ble betalt av Fujifilm