Det er Isidor Åstrøm, mannen bak Studio Isidor, og en av Norges fremste reklamefotografer, som skrev dette på sin blogg i 2011. Da var han 45. I dag er han på god vei til å bli 60. Men gammel gubbe? Det er få som vet like mye om fotografi, digital og «analog», og om fotografiske illusjoner som Åstrøm. Han har blant annet forelest i mange år om mote- og reklamefotografi på Bilder Nordic / Fagskolen Kristiania. I Fotomag nr. 3/2020 publiserte vi et portrett om Isodor Åstrøm, laget av hans gamle faglærer Arne Glomdal. 

I 2011 handlet debatten om reklame og spisevegring. Nå er det reklame og ungdommers selvbilde det dreier seg om. Begge deler beslektede og svært viktige temaer. Men gjør vi som mannen som mistet nøklene i en mørk grøft, leter under gatelyset i stedet, fordi der er det lys?

Freia_Skilt.jpg

Slik illustrerer Isidor Åstrøm selv blogginnlegget han kom med i 2011.

Debatten om merking av retusjerte personbilder i reklame har bølget i ulik intensitet så lenge det kommersielle fotografiet har eksistert. Det vil si lenge. Fotomag kommenterte dagens debatt i forbindelse med at myndighetene fra 1. juli innførte en ny forskrift som påbyr merking av retusjering som bidrar til kroppspress. Den kommentaren kan du lese her.

Vi i Fotomag mener vi trenger en faglig debatt om det nye påbudet og problematikken med hvordan bilder påvirker både helse og selvbilde. Men den må basere seg på mer enn synsing, og i hvert fall ikke på myter om hva fotografi er og ikke er. Vi kan forby ting vi ikke liker, men det går ikke over likevel.

Hva mener du? Bruk gjerne kommentarfeltet, eller diskuter på Fotomags Facebook-side.