Dette er en kortversjon av Fotomag-portrettet i nr. 2 - 2021. Abonnenter kan lese hele portrettet og se alle bildene her.

Han tar gjerne ting på sparket, og kaster seg ut i nye utfordringer.

Som da han stilte ut på Nordic Light-festivalen i 2019. Da han møtte festivalens kunstneriske leder Morten Krogvold ved ankomst i Kristiansund, og fikk vite at han var pekt ut som Directors Choice – utstilleren som er spesielt utvalgt av Krogvold selv. 

Heller ikke da han fikk beskjed om å holde et bildeforedrag dagen etter, lot han seg vippe av pinnen. Og da Krogvold ga beskjed om at foredraget måtte holdes på engelsk, var det en ny utfordring for Johansson på kort varsel. Realartium var ingen ideell forberedelse til å snakke engelsk i to timer.


Knut Rune Johansson_Foto Endre Gorm Randulff.jpgKnut Rune Johansson var ‘Director’s choice’ på Nordic Light-festivalen i 2019. Han har hatt utstillinger blant annet i Asker kunstforening, i Vågå, på Fagernes og i Holmsbu. Han har en mastergrad i ledelse, men er utdannet førskolelærer og har gitt ut flere bøker om barn. I dag er han pensjonist, og fotograferer, lager utstillinger og holder foredrag på forespørsel. Alle bildene i dette portrettet er © Knut Rune Johansson, der ikke annet er angitt. Du kan se mer av hans bilder her: www.knutrunejohansson.no.

Foto:  Endre Gorm Randulff


Knut Rune Johansson, eller bare Rune som han gjerne kaller seg, liker at bildene gir frie assosiasjoner. 

– Med en gang jeg tar et bilde, så kommer det en tekst, sier han.

Han kan skrive tekster, men mer som refleksjoner rundt motivene enn som tolkning av bildene. Og han vil ikke gi bildene titler som binder opp opplevelsen hos betrakteren.

Han fotograferer heller aldri med kunstlys. Han stiller ikke opp, bruker ikke staffasje, og arrangerer ikke bilder. Det er lyset og hva som skjer der og da, som gjelder. Så prøver han å gjengi et lite utsnitt av virkeligheten så direkte han kan. Men det er ikke virkeligheten.

– Fotografiet gjengir ikke virkeligheten, det er bare et utsnitt, som folk oppfatter ut fra sine egne forutsetninger.

Grafisk

Han liker det grafiske uttrykket i bilder. Kanskje henger det sammen med at både faren og bestefaren var grafikere. De hadde eget trykkeri i 60-70 år til sammen, og hadde et grafisk blikk. 

Rune liker farger, men sier selv han ikke er så god med det. Men han har fotografert i 50 år, og i mange år var det bare sorthvitt og mørkerom som gjaldt. 

Under oppveksten på Bøler i Oslo, i åsen over Østensjøvannet, var det fiske, krepsing, trening og turer i skauen som gjaldt. Så fikk han lyst til å gå over fjellet etter skoleavslutning, han tror det var siste året på ungdomsskolen. Ta med fiskestang og fotoapparat, og gå.

Han jobbet fire uker i Fellesbanken i Oslo, og tjente 1000 kroner. For 995 kroner fikk han kjøpt en øst-tysk Praktica LTL med film, og da var det gjort. Da ble det slutt på fisking. Fra da av var det bare fotografering og mørkerom.

Barnets øyne

Både i jobb og gjennom kamera har Knut rune Johansson vært opptatt av barn. I sin fotobok «Angsten har mange ansikter» (2020) skriver han i innledningen til den delen som omhandler barn:

De voksne hører hva jeg sier, men ikke hva jeg mener
De ser hvor jeg skal, men ikke hvor jeg vil
De ser hvem jeg er, men ikke hvem jeg vil være

I boken publiserer han 14 av de mer enn 30 bildene han stilte ut i Asker kunstforening i 2007, med mottoet «Det brenner en flamme». Fellestittelen for disse bildene i boken er «En for alle – alle for en».


FotoMag-7---2020_s62_mini.jpgFotomag omtalte Johanssons bok «Angsten har mange ansikter» i nr. 7 - 2020.
Den omtalen kan du lese her.


Han har høyskoleutdanning i pedagogisk veiledning, prosjektledelse og økonomi/administrasjon, og har laget bøker om barn og ledelse i barnehagen. Noe av det han brenner for, både i sin fotokunst og i sitt lange yrkesliv, er barns oppvekstvilkår. Han snakker mye om kreativitet og fantasi. Som pedagogisk leder i Asker kommune fikk han god bruk for sitt engasjement for barn. I den perioden tok han også en mastergrad i ledelse på BI. 

Det var da han ga sin masteroppgave den spenstige tittelen: «Che Guevaras forhold til Kierkegaards teorier om inderlighet, lidenskap og kjærlighet»

I tiden som kommer håper han å få stilt ut flere bilder. Han jobber gjerne mot utstillinger, men har også bilder fra prosjekter han har gjort tidligere, som blant annet de seks avsnittene i boken han ga ut i fjor; fra Havanna, om liv og død i Vågå, studiene av barn, sårbare mennesker, naturbilder og bilder av døden.

Allsidig og nysgjerrig som han er, kan det godt hende han kommer med noe helt nytt. 

Kjøp abonnement, se alle bildene og les hele intervjuet med Knut Rune Johansson i Fotomag 2 - 2021 her.

Portrett--Knut-Rune-Johansson-s48-49.jpg

Faksimile fra Fotomag nr. 2 - 2021. Foto: Knut Rune Johansson.