Målet har åpenbart vært å lage det perfekte reportasje- og actionkameraet, både for stillbilder og video. Da kreves rå ytelse, på absolutt alle områder. Det finner vi her.

16_EOS-1DX-Mark-III_Front_EF24-70F2.8LIIUSM.jpg

En skuddtakt så rask at du ikke mister et eneste øyeblikk. En autofokus så sikker at du kan holde sikker fokus selv på motiver i ekstremt hurtig bevegelse. En buffer så stor at du aldri går tom for kapasitet, og batterikapasitet som holder deg gående hele dagen, og langt inn i natten.
Samtidig får du videoegenskaper som du må til Canons Cinema EOS videokameraer for å finne maken til, med blant annet fullformat 5,5K video med 12-bits RAW og Movie Digital IS – elektronisk 5-akser bildestabilisering.

Og ikke minst – kommunikasjonsegenskaper som sikrer at bildene og filmene kan deles umiddelbart, enten du jobber trådløst eller overfører data via den innebygde Ethernet-kontakten.

_16I3581_Canon EOS-1D X Mark III_ISO 100_1-25 sec at f - 22.jpgDynamikken er kraftig forbedret. Dette er et ubehandlet, men skalert JPEG-opptak tatt med EOS-1D X Mark III.

_16I3581_Canon EOS-1D X Mark III_ISO 100_1-25 sec at f - 22-2.jpgDette er samme bilde, justert i Canon Digital Photo Professional 4 fra RAW-filen tatt samtidig og med samme eksponering som med JPEG-filen ovenfor.

Nøkkeldata

Canon EOS-1D X Mark III med sine 1250 gram (1440g med batterier og minnekort) er 90 gram lettere enn sin forgjenger, men har samme ytre dimensjoner som EOS-1D X Mark II. Selv om forskjellen ikke er stor, er det imponerende at Canon har klart å bygge inn kraftig forbedret ytelse og flere avanserte funksjoner og samtidig spare vekt. Særlig med tanke på at ytelsen og de nye funksjonene handler mye om profesjonell video og rå datastrømhastighet, der varmgang tradisjonelt er en utfordring. 

Canon har en god og en dårlig nyhet til eksisterende EOS 1-D XM k II-brukere. Den dårlige nyheten er at du må bytte minnekort. Kameraet benytter 2 stk. Minnekort av typen CFexpress 1.0 Type B. Disse har samme størrelse som XQD-kortene, men er ikke nødvendigvis kompatible. Foreløpig er de svært kostbare, men nå som både Nikon og Canon støtter dette formatet, er det håp om ro i standard-krigen og økning i produksjonsvolum med påfølgende mer konkurranse og lavere priser. 

Den gode nyheten er at kapasiteten og ytelsen er mye raskere enn både XQD og CFast-standardene. Det gir både raskere skuddtakt, bedre tekniske egenskaper til video og ikke minst en vanvittig mye bedre buffer. 

Siden Canon forhåndslanserte EOS-1D X Mk III i fjor høst, har spekulasjonene vært livlige om ytelse og spesifikasjoner. Kameraet har en nyutviklet CMOS-brikke med effektivt 20,1 Mp oppløsning og innebygd lavpassfilter. Det er ingen mekanisk bildestabilisator, men nytt er en digital bildestabilisator ved filminnspilling, som beskjærer bildet ca. 10 % når den er slått på. Men mer om videoegenskapene senere.

EOS1DXMkIII_Desingcut3_Canon EOS 5D Mark IV_ISO 100_1-125 sec at f - 32.jpg

Bildebrikkens grunnleggende ISO-område er fra 100–102.400 for stillbilder. Dette kan utvides nedover til ISO 50 og oppover til ISO 819.200, men vi regner med at utvidelsen som vanlig har noen ulemper. For video er maks. ISO 25.600, som kan utvides oppover til maks. ISO 204.800. Det burde uansett holde i massevis for de aller fleste lysforhold. I mørket kan knappene lyse om man skulle ønske det.

En ny AF-sensor gir 191 punkter, tre ganger så mange AF-punkter som før, med 155 kryssfølsomme AF-punkter. I tillegg benytter kameraet Dual Pixel autofokus med liveview og videoopptak. Både øyefokus og sporing av ansikter er på plass, og AF-punktene kan velges separat for horisontale og vertikale bilder. Autofokusen kjenner igjen ansikter og øyne, og sporingsegenskapene er merkbart forbedret. 

Det nyutviklede AF-systemet er programmert gjennom ‘deep learning’-teknologi, ofte kalt kunstig intelligens, og er optimalisert for å kjenne igjen menneskelige motiver i sportslige situasjoner. Selv i høy hastighet klarer EOS-1D X Mark III lett å holde motivene i fokus, og er ikke øyne, ansikter eller hoder å kjenne igjen, følger kameraet også motiver der hodet er dekket av hjelm og briller.

Ytelsen

Når vi spør Canon-ambassadøren Fritz van Eldik, som har brukt EOS-1D X Mark III en stund, hva han mener er den viktigste forbedringen fra forgjengeren, understreker han hastigheten. Ytelsen er forbedret på de aller fleste punkter. Skuddtakten er nå maks. 16 bilder i sekundet med AF-sporing og svært kort blackout-tid. Bruker du liveview, klarer kameraet inntil 20 bilder/sek, med både mekanisk og elektronisk lukker.

37_EOS-1DX-Mark-III_FrontSlantLeft_EF24-70F2.8LIIUSM_K439.jpg

Bufferen er rett og slett enorm, i praksis har du ingen begrensninger med et raskt minnekort. Canon lover minst 1000 bilder buffer med RAW-filer, men vi innrømmer at vi ikke orket å prøve. I løpet av en god dag tok vi en rekke lange serier av racerbiler på Ascari-banen i Spania, uten en eneste gang å fylle bufferen. Uansett hvor lenge vi holdt nede utløseren, var kameraet umiddelbart klart neste gang. 

Vi har aldri opplevd noe lignende med noe annet kamera. Sony A9 og A9 II drar begge rundt 20 bilder/sekund med elektronisk lukker og 24 Mp bildefiler, men bufferen er ikke så ‘grenseløs’. Forrige generasjon EOS-1D X Mark II klarer ca. 170 RAW-bilder i én sekvens før bufferen er full, og Nikon D5 klarer ca. 200 bilder, men ‘ikke mer enn’ 12 bilder/sekund. I skrivende stund vet vi ikke hva Nikons forhåndslanserte D6 yter, men i øyeblikket er dte ingen tvil om at Canon EOS-1D X Mark III er kongen på ytelseshaugen.

Under vår prøvekjøring benyttet vi SanDisk Extreme Pro CFexpress-kort med nominelt 1700 MB/s lesehastighet og 1400 MB/s skrivehastighet. Den reelle ytelsen for EOS-1D X Mk III med CFexpress er ca. 3x ytelsen til EOS-1D X Mark II med CFast. De raskeste CFast 2.0-kortene kan teoretisk yte 600 MB/s, og de raskeste XQD 2.0-kortene ca. 1000 MB/s. 

I praksis er det bare minnekortets størrelse og batterikapasiteten som utgjør en begrensning. Kameraet bruker samme LP-E19 batteri som hos forgjengeren, men Canon har klart å strekke batteritiden helt til 2850 bilder (CIPA). På samme måte som når vi tester speilløse kameraer, er den oppgitte batteritiden konservativ. Da vi prøvekjørte EOS-1D X Mark III svidde vi av mer enn 3500 eksponeringer på en lang dag – mange av dem lange serieeksponeringer – og hadde fremdeles ca. 50 % batterikraft igjen.

Dette er nytt

Den nye CMOS-brikken er en hybrid bildebrikke som er konstruert like mye for liveview/video som for stillbilder. Oppløsningen på 20,1 Mp er optimal for profesjonelle som leverer til nyhetsmedier og magasiner, og har større dynamisk omfang og bedre lysfølsomhet enn noen Canon-CMOS hittil. Med mindre bildestøy gis det også større rom for etterbehandling av bilder og video. Resten av kameraet er konstruert med teknologi som støtter den høye ytelsen tvers gjennom.

CFexpress minnekort. Canon har forlatt ideen om å bruke to ulike minnekort, og heldigvis gått for den nye CFexpress-standarden. Mens EOS-1D X Mark II hadde én snart antikvarisk Compact Flash-kortplass og en CFast-kortplass, bruker «Mark III» to CFexpress-minnekort som gir helt nye muligheter for ytelse og lagringsplass. Dermed henviser samtidig Canon CFast-standarden til historiens arkiv, mens CFexpress troner fram som den fremtidige minnekortstandarden, i hvert fall for profesjonell bruk. Det ser imidlertid ikke ut som EOS-1D X Mark III vil støtte XQD-kortene, som er fysisk kompatible, men krever andre drivere.

Lukker og liveview. Den mekaniske lukkeren er raskere og mye mer stillegående, og gir nå inntil 16 bilder i sekundet i speilrefleks-modus, og 20 bilder i sekundet med liveview. Men EOS-1D X Mark III har også en elektronisk lukker som henter smarte funksjoner fra speilløse kameraer. 

EOS1DXMkIII_Black_FSR_crop_Canon EOS 5D Mark IV_ISO 800_1-30 sec at f - 11.jpg

Autofokus og eksponering bruker algoritmer tilsvarende i speilrefleksmodus. Resultatet er at du får samme AF-sporing enten du bruker optisk søker eller skjerm, men det går enda hurtigere med skjermsøker. Kameraet leser ut data svært hurtig, og skråstilte objekter fra «rolling shutter» er vanskelige å få øye på, selv om noen av våre bilhjul under prøveperioden viser svakt at det ikke er fullstendig borte. Korteste lukkertid er fremdeles 1/8000 sekund.

Speilet. Mange fotografer sverger fremdeles til den optiske søkeren, som ikke har tidsforsinkelse eller elektronisk forvrengning. Det er ikke speilet de er så begeistret for, men speilet er en forutsetning for å bruke optisk søker i et systemkamera som skal fungere like godt med alle typer objektiver. Canon har gått langt i å eliminere rystelser og støy fra speilkonstruksjonen i EOS-1D X Mark III. Vi skal ikke påstå at det er støyfritt eller totalt uten fysiske vibrasjoner, men det er åpenbart at pressekonferanser i fremtiden kan kvitte seg med «maskingeværlyden» fra lukker- og speilmekanismen.

Lysende knapper. Et kamera som klarer å fange restene av lys også når det er temmelig mørkt, bør også ha lys på knapper og betjening så du ser hva du gjør. Det har ‘Mark III’, og du har meget god betjeningskomfort også i mørket. Betjeningen er ellers svært lett å finne ut av for den som er vant til EOS-1D X-kameraene.

HEIF-format. Som alternativ til JPG som prosessert format tilbyr EOS-1D X Mark III 10-bits HEIF-format (High Efficiency Image File Format). Denne standarden gir omtrent samme filstørrelse som JPEG-filer, men med mindre komprimering og betydelig større toneomfang. 

Autofokus

Noe av det som imponerer mest med EOS-1D X Mark III, og det gjelder både med optisk speilsøker og med liveview. Med speilsøker har kameraet 191 AF-punkter, og 155 av disse er kryssfølsomme til f/4. Senterpunktet er et dobbelt kryssfølsomt AF-punkt til f/2.8. I tillegg til bredere AF-dekning og enda bedre respons er det først og fremst den forbløffende følsomheten som sitter igjen etter vær prøvedag. Canon har laget AF-algoritmer ved hjelp av maskinlæring, eller ‘deep learning’ så autofokusen kjenner igjen øyne, ansikter og hoder – også hjelmer når ikke ansiktet er synlig. Sportsfotografer vil bli begeistret for dette, for selv om også dagens proffkameraer er bra på sporing, forbedres ytelsen og nøyaktigheten stadig. Når samtidig bufferen er nærmest grenseløst, kan fotografen konsentrere seg 100 % om å følge motivet, uten å tenke på kapasitet eller teknikk. Det er utrolig befriende.

IMG_0066_iPhone X_ISO 25_1-30 sec at f - 1,8.jpg

‘Intelligente’ AF-On-knapper. Begge kameraets AF-on-knapper, både den vanlige og den på vertikalgrepet, har fått en smart funksjon som minner om en joy-stick. Du kan både holde den inne og bevege den for å styre AF-punktenes rekkevidde. Den virker som den skal og som forventet, ved at AF-on-knappen sporer motivet så lenge du holder den inne, men nå kan du i tillegg utvide eller begrense AF-område mens du fotograferer uten å ta øyet fra søkeren.

Video

Videoegenskapene til EOS-1D X Mark III er de mest omfattende og avanserte på noe systemkamera hittil. Nest etter EOS C500 Mark II er det også det mest avanserte videokameraet til Canon på mange områder. Spesielt fotografer som leverer både stillbilder og video til presse og TV-medier vil sette pris på å ha alle muligheter i ett kamera.
For første gang tilbys et speilreflekskamera med RAW video. ‘Mark III’ kan ta opp 5,5K video i 12-bits CRM-format (Cinema RAW Light) og lagre internt på CFexpress minnekort. Alternativt kan du også ta opp 10-bits 4K video i MPEG4/HEVC-format med Canon Log. Dette kan også kombineres, slik at du tar opp RAW-format i minnekortspor 1, og MPEG4/HEVC i spor 2 samtidig. I tillegg kan du velge ‘vanlig 4K’ i ulike varianter.

4K RAW-format lagres i 5496 x 2904 pkt oppløsning opp til 60 bps, slik at 4K-filen er skalert ned for å gi maksimal oppløsning og detaljering. Dessuten tilbys 4K DCI (17:9)-format og 4K UHD (16:9) i bildebrikkens fulle bredde. Kameraet beskjærer ca. 10 % hvis du velger å bruke den (effektive) digitale 5-veis bildestabiliseringen. 

Det finnes også en rekke andre formater og varianter, som ¼ langsomfilm i Full HD. Stillbilder i 8,3 Mp fra 4K video kan trekkes ut. 

IMG_0058_iPhone X_ISO 40_1-120 sec at f - 1,8.jpg

Kommunikasjon

Mediene vil ha bilder og film umiddelbart, og Canon har derfor lagt stor vekt på kommunikasjonsbiten ved utvikling av EOS-1D X Mark III. Kameraet har en rekke muligheter for å kommunisere med høy og moderat båndbredde. Her er både USB 3.1 Gen 2 og Ethernet, begge med forbedret hastighet. Kameraet har også innebygd Wi-Fi og lavenergi Bluetooth med kontinuerlig overføring av filer og fjernstyrningsmulighet fra mobile enheter. Nettverksoppsettet er enklere enn før, og Wi-Fi kan brukes til FTP og EOS Utility. Den nye trådløse filsenderen WFT-E9 (tilleggsutstyr) gir enda bedre ytelse og sikkerhet for trådløse dataoverføringer. 

GPS. Med den innebygde GPS-funksjonen kan bildene tagges med posisjonsdata for nøyaktig sporing av lokasjon og standpunkt.

Brukerinntrykk

I september 2019 var det 30 år siden Canons første EOS-1-kamera ble lansert. Canon har i alle disse årene vært svært tro mot opprinnelig design og brukergrensesnitt, både for analoge og digitale kameraer, og bare forsiktig endret og forbedret brukerfunksjoner og utseende med nye modeller, ikke minst basert på tilbakemelding fra brukere. EOS-1D X Mark III er ikke noe unntak her.

Derfor møter du ingen motstand med erfaring fra EOS-1-D-serien. Alt er på plass, og fingerfølelsen er enten den samme eller enda bedre. Kameraet drar også nytte av at nyere EF-objektiver har enda mer effektiv elektrisk kommunikasjon, noe a la det vi kjenner fra EOS R og RF-objektivene. Med profesjonelle EF-objektiver, særlig lange teler og telezoomer, har du derfor ytelser som hittil har vært ukjent. Og nettopp den ytelsen gjør brukeropplevelsen enklere og mer kreativ, siden det er mindre teknikk å ta hensyn til. Kameraet gjør jobben, enten du bruker automatikk, eller forhåndsinnstiller manuelt (våre panorerte bilder ble tatt med manuell eksponering og manuell fokus).

Vi benyttet mest EF 24–70mm F2.8L II USM og EF 70–200mm F2.8L IS III USM under vår prøvetur, men vi fikk også litt erfaring med både 400mm og 600mm.

Pris og levering

Canon EOS-1D X Mark III vil koste ca. 83.000 kroner inkl. Mva. Når det begynner å leveres i løpet av februar.

Fotomags reise og opphold til Spania ble betalt av Canon.