På verdensbasis er det minst 2,2 milliarder mennesker som har en eller annen form for synsnedsettelse, sier Norges Blindeforbund. Det er omtrent en fjerdedel av verdens befolkning. Fotografi og bildekunst er ikke det første man tenker på når blinde og svaksynte nevnes, men med denne utstillingen «World Unseen» inviterer Canon og Blindeforbundet både «synsfriske» og alle med synsnedsettelse til å oppleve fotografisk kunst med nye sanser.

Utstillingen omfatter åtte fotografer med hvert sitt bilde, presentert både som et vanlig fotografi, med simulering av ulike former for synsnedsettelse, og som taktile, 3D-printede bilder, der opphøyede konturer lar oss føle bildenes form og detaljer. Forr oss som oppfatter oss som «seende» er det en pedagogisk reise gjennom bildeforståelse lang utover det vi vanligvis forestiller oss.

Den norske sprinteren Salum Ageze Kashafali har sterkt nedsatt syn, og har sanket medaljer og rekorder på 100 meter både i paraidrett og som deltaker sammen med «funksjonsfriske» utøvere. Han har fremdeles gjeldende verdensrekord på 100m for parautøvere, uavhengig av funksjonsnedsettelse, på tiden 10.37 fra Bislet Games 15. juni 2023. Kashafali var med under åpningen av utstillingen, og delte sine tanker om hvordan blinde og svaksynte kan oppleve bildekunst med den teknologien Canon demonstrerer i forbindelse med utstillingen.

 

Den norske parautøveren Salum Ageze Kashafali og generalsekretær Per Inge Bjerknes i Norges Blindeforbund var begge opptatt av måten utstillingen fungerte inkluderende også på dem som ikke har fullt syn.

 

Blant bildefortellingene som er med på utstillingen, er Aleksander Nordahls dokumentariske bilde av møtet mellom belugahvalen «Hvaldimir» og hans redningsmann Joar Hesten, tidligere hvalfanger. Publikum kan kjenne på hvalens tenner og øyne med fingrene, og noen av oss kan se bildet slik en person med makuladegenerasjon kan tenkes å oppfatte bildet, simulert med et lag utenpå selve fotografiet.

Aleksander Nordahl er kjent som fridykker og undervannsfotograf og tidligere pressefotografi blant annet Dagens Næringsliv. Blant de andre syv fotografene som har bidratt med bilder kan nevnes Sebastião Salgado, Nanna Heitmann, Brent Stirton og Humberto Tan. Alle bildene på utstillingen visualiserer ulike synstap for publikum.

 

Aleksander Nordahl har kalt dette premierte bildet «Love». Det skildrer møtet mellom den tidligere hvalfangeren Joar Hesten og «Hvaldimir», som ble reddet ut fra havsøppel av nettopp denne mannen. (Foto: Aleksander Nordahl).

 

Mottoet for utstillingen er «To see what we can change, we must change what we can see». Det er ikke første gang Canon bruker teknologi for å gjøre bilder tilgjengelig for mennesker med synsnedsettelse, mange husker utstillingen i Munch-museet fra oktober 2015, der tre bilder av Munch ble vist både som taktitle «berøringsbilder» og som original, også her i samarbeid mellom Norges Blindeforbund og Canon. Besøkende oppfordres både til å føle med fingertuppene og lytte til fortellingene som ledsager bildene. De kan man høre ved å mobilskanne QR-kodene som står ved hvert enkelt bilde, og bruke egne hodetelefoner eller ørepropper.

 

Utstillingsn på Deichman i Bjørvika i Oslo henger bare til og med søndag 30. juni.

 

En meget spesiell utstilling, som lar oss reflektere både over fotografiets vesen, og hvordan vi bruker bilder i vårt svært visualiserte samfunn. For vår del var det ikke fritt for en og annen strøtanke rundt hva vi «seende» ikke får med oss, når vi legger så stor vekt på synsinntrykk, der det finnes mengder av sanseinntrykk som kanskje nedprioriteres og «overdøves» av det umiddelbare synsinntrykket.

Men du har ikke så lang tid på deg. Det er bare nå i helgen utstillingen på Deichmann i Bjørvika henger. Innen søndag 30. juni, med andre ord. Og når du først er der, er det nok av andre aktiviteter og muligheter i Oslos store og moderne kulturhus. Få gjerne med deg lyden av Aleksander Nordahl som forteller om sin opplevelse med Hvaldimir og Joar Hesten.