Da vi i Fotomag testet Sony A9 for to år siden i nr. 4 - 2017, skrev vi blant annet: 

"Sony A9 er allerede et spektakulært verktøy, men det har ennå noen små barnesykdommer."

Barnesykdommene handler først og fremst om et trangt grep og noen ytelsesbegrensninger, flere av disse er borte etter nyere oppdateringer. Blant annet var fremdeles de raskeste speilreflekskameraene litt sikrere på følgefokus, men her har Sony med introduksjonen av sann-tids-autofokus tatt igjen samtlige konkurrenter.

Med introduksjonen av A9 II er resten av begrensningene borte, stort sett. En som ikke trenger alle de nye egenskapene vil sannsynligvis ikke se poenget med å betale 17.000 ekstra for nykomlingen – den «gamle A9» koster ca. 39.000 kroner, mens A9 II i skrivende stund kan forhåndsreserveres for ca. 56.000 kroner. Hva får du så for pengene om du legger ytterligere 17.000 på bordet? Her er oversikten, og forklaringen på hvorfor det er smart av Sony å gjøre disse forbedringene:

Redesignet kamerahus 

Tilsynelatende ingen forskjell når du bare tar en rask kikk, men Sony A9 II har fått et fysisk nytt hus, ikke ulikt A7R IV. Det er kraftigere værbeskyttet, men ikke minst: Ergonomien er bedre.

Alle åpninger og luker har fått gummipakninger som skal hindre vann eller støv å trenge inn i kameraet i ruskevær. Håndgrepet er utformet litt annerledes, og ser ut til å være omtrent som på Sony A7R IV. Vi tar forbehold om at vi ikke har prøvd A9 II, men i så fall gir det et par millimeter ekstra til fingrene når du bruker store objektiver. Det kommer vel med. A9 II kan også benytte vertikalgrepet Sony VG-C4EM, som ble laget til A7R IV. Dette er klart bedre enn grepet til A9.

Betjeningen har også fått en oppfriskning, med bedre taktil tilbakemelding på knapper, en større AF-ON-knapp (som du bruker hele tiden når du følger et motiv med serieopptak), og en forbedret joystick. Det bakre innstillingsrattet er flyttet og har fått en bedre form, og eksponeringskompensasjonshulet har endelig fått låseknapp.

Disse nyhetene bør gi fotografene bedre mulighet til å konsentrere seg om komposisjon og motiv, og ha betjeningen "i fingertuppene". M.a.o. lettere å få gjort jobben.

Alpha9II_front.jpg

Mer kraft

Signalprosessoren er blitt oppgradert, og skal gi bedre følsomhet for autofokusen, samtidig som signalbehandlingen, ansiktgjenkjenning og nøyaktighet er forbedret. På disse feltene var allerede Sony A9 helt i toppen. Bildekvaliteten og detaljoppløsningen skal også være forbedret, og bildestøy ved middels og høy ISO. Dette gir bedre fleksibilitet under dårlige lysforhold, og større treffsikkerhet med flere skarpe bilder når motivene beveger seg hurtig.

Alpha9II_rear.jpg

Bedre stabilisering og lukker

Sony A9 II har også fått bedre bildestabilisering, den er nå spesifisert til 5,5 EV-trinn. Samtidig er lukkeren bedre dempet for å undertrykke vibrasjoner som kan gi uskarpe bilder. Nytt er også at den mekaniske lukkeren nå klarer serieopptak med autofokus og 10 bilder/sekund – A9 klarte bare 5 bps med mekanisk lukker. Den elektroniske lukkeren klarer fortsatt 20 bilder i sekundet med full oppløsning, uten blackout og med aktiv autofokus og automatisk eksponering.

Mens Sony A9 nærmer seg en «global lukker», dvs. at lukkeren ikke påvirkes av at motivet beveger seg, er det fremdeles situasjoner der det gir bedre forutsigbarhet å bruke mekanisk lukker. 5 bilder i sekundet, som på Sony A9, gir ikke den følgefokusen noen fotografer trenger når det går hurtig for seg, og den raske elektroniske lukkeren kan være litt utsatt for både lysflimmer og forvrengning ifbm «rolling shutter» – selv om A9 er best i klassen også her. Sony har selv laget en video som presenterer nøkkelegsnakeper ved A9 II:

Oppgradert kommunikasjon

Nå har også A9 fått USB-C-kontakt. Dette kommer i tillegg til raskere Ethernet-utgangen og 5ghz Wi-Fi. «Blitzskoen» har som på A7R IV fått støtte for Sonys digitale lydsystem, med direkte digital inngang fra digitale mikrofoner, noe som gir bedre lydkvalitet og større muligheter til selektive lydopptak med «digital lyd-zoom» m.m. Litt skuffende for noen at ikke kameraet støtter CF Express eller XQD-minnekort, men nå er i hvert fall begge kortplassene av UHS-II-typen.

Denne oppgraderingen av kommunikasjonsmulighetene må ses i sammenheng med at Sony bygger ut både digitale tjenester og kommunikasjon fra punkt til punkt og via klynger og servere. Dette er skreddersydd til behovene hos byråer og fotografer som dekker sport og action i sann tid, som regel i forbindelse med store arrangementer.

Brikkene faller på plass

Siden Sony lanserte A9 har selskapet levert en rekke viktige objektiver for sport- og actionfotografer, sammen med multimedieløsninger som RX0-kameraet i ny utførelse. FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS var ute sammen med A9, deretter har vi fått supertelene FE 400mm F2.8 GM OSS og FE 600mm F4 GM OSS, samt den kraftige telezoomen FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS.

Her kan du lese Fotomags test av Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS.

Her kan du lese Fotomags test av FE 400mm F2.8 GM OSS

Her kan du lese Fotomags test av FE 600mm F4 GM OSS

Her kan du lese Fotomags test av FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS

Men også flere premiumobjektiver som leverer høy ytelse til vidvinkel- og portrettopptak, som FE 135mm F1.8 GM og FE 24mm F1.4 GM. Når Sony skal sette sammen produktpakker for sine kunder til OL i Tokyo og fremtidige sport-arrangementer, er den kombinerte ytelsen til infrastruktur, kameraer og optikk avgjørende. Det er vanskelig å få fotografer og byråer med tunge investeringer i eksisterende systemer til å bytte merke, men det er ingen tvil om at Sony mener alvor og utfordrer både Canon og Nikon så det merkes.

Mer om Sony A9 II kan du lese her.