De litt større kompaktkameraene ser ut til å greie seg bedre enn de små kompaktkameraene som var så populære tidlig på 2000-tallet. 

Da snakker vi om kompaktkameraer som byr på flere innstillingsmuligheter, ikke bare i menysystemet, men også i form av knapper og hjul. De er gjerne også større, og du kan ikke regne med å få plass til disse kameraene i lommen. 

Dagens avanserte kompaktkameraer har også mye større bildebrikke enn de klassiske kompaktkameraene fra noen år tilbake. Her snakker vi gjerne om én-tommes bildebrikker på 13,2 x 8,8 mm og 20 megapikslers oppløsning.

Canon PowerShot G5 X Mark II er et slik kamera. Vi har tatt en nærmere titt på det, med et skråblikk på søstermodellen G7 X Mark III, som ble lansert samtidig, samt på forgjengeren.

_DSC3670.jpgSØSKEN: Canon PowerShot G5 X Mark II, til venstre, er nok mest rettet mot dem som prioriterer fotografering framfor video, mens Canon PowerShot G7 X Mark III frir mer til vloggere. (Foto: Toralv Østvang)

Den herlige speilrefleks-designen

Canon PowerShot G5 X kom på markedet høsten 2015. Jeg husker jeg ble litt små-forelsket i kameraet. Det appellerte til meg med sin speilrefleks-inspirerte design i kombinasjon med at det var et lite og lett kamera. Ypperlig som reisekamera. 

Ikke bare det – det var også noe med måten jeg kunne betjene kameraet på som vakte begeistring. Jeg kunne holde og betjene det omtrent som et godt, gammeldags speilreflekskamera.

_DSC3682.jpgNESTEN LIKE: Med blits, søker og LCD-skjerm nedfelt er de to PowerShot-modellene G5 X Mark II og G7 X Mark III nesten like. (Foto: Toralv Østvang)

Over til Mark II

Vi går snaut fire år framover i tid og har fått etterfølgeren i fanget, Canon PowerShot G5 X Mark II. Mye er ganske likt, men på ett område er det skjedd en dramatisk forandring: Den speilrefleks-inspirerte designen er forsvunnet. Det vil si – det imiterte søkerprismet på toppen av kameraet er ikke der lenger, og heller ikke den elektroniske søkeren som jeg var så begeistret for på første G5 X.

Det ser ut til at Canon har prøvd å tilpasse designen mer til å ligne på søster-modellen G7 X. 

_DSC3688.jpgBLOGGER-SKJERM: Også på G5 X Mark II kan LCD-skjermen snus til selfie-modus. (Foto: Toralv Østvang)

Sprett-opp-søker

Ved nærmere ettersyn viser det seg at det er noen vesentlige forskjeller på de to kameraene. G7 X Mark III mangler elektronisk søker, mens G5 X Mark II har fått beholde søkeren, selv om den i utgangspunktet ikke synes. Den er nå blitt en sprett-opp-søker plassert helt ut til venstre, sett bakfra.

Dette har – slik jeg ser det – to fordeler og én ulempe.

Den ene fordelen er at fotografens nese ikke lenger kolliderer med LCD-skjermen når man komponerer bildet i søkeren, forutsatt at man bruker høyre øye. 

_DSC3689.jpgIKKE NESE-KOLLISJON: Med den elektroniske søkeren plassert helt til venstre slipper man at nesen kolliderer med LCD-skjermen – hvis man ser i den med høyre øye. (Foto: Toralv Østvang)

Den andre fordelen er at kameraet er mer kompakt uten «søkerklumpen» på toppen. 

Ulempen er at søkeren ikke er umiddelbart tilgjengelig når du tar kameraet opp til øyet. Først må du dra ned en liten hendel på venstre side av kamerahuset – igjen sett bakfra. Da spretter søkeren opp. I tillegg må du trekke ut den bakre de-len av søkeren før du kan bruke den.

_DSC3694.jpgSPRETT-OPP-SØKER: Canon G5 X Mark II har fått sprett-opp-søker med ut-trekksmodul. (Foto: Toralv Østvang)

Løsningen min

Heldigvis er det flere veier rundt problemet. Det gjelder å lære seg at når det dukker opp et spennende motiv brått og uventet, får man nøye seg med å komponere bildet på LCD-skjermen.
Den andre omveien er litt mer omstendelig. Når jeg har vært ute og ruslet med G5 X Mark II, har jeg sørget for å ha søkeren oppe og felt ut, også når kameraet er slått av. For det lar seg gjøre. Når det dukker opp et spennende motiv, er det bare å slå på kameraet. Da er søkeren klar like fort som resten av kameraet – og det skjer fort. Jeg har for ordens skyld valgt å bytte ut den korte én-hånds-bæreremmen som følger med kameraet med en vanlig bærerem jeg hadde liggende, festet på de to bærerem-krokene som kameraet heldigvis er utstyrt med. Dermed kan kameraet henge trygt i bæreremmen rundt halsen selv om søkeren er oppfelt. 

Ellers var EVF-søkeren et hyggelig bekjentskap, med ganske stort søkerbilde med tanke på hvor lite kameraet er. 

706_6b383ba3-ce9d-4e02-8b23-b14a2b810bd0.jpg

God bildekvalitet

Dette er ikke en komplett kameratest, bare en en førsteinntrykks-rapport, så jeg har ikke gjort noen formelle testlab-tester av bildekvaliteten. Men jeg har brukt kameraet flittig gjennom et par ukers tid, blant annet på et weekend-seminar, på turer i skog og mark og til et par web-relaterte fotoprosjekter.

Jeg er veldig godt fornøyd med bildekvaliteten. Skarpheten er riktignok ikke helt på topp på på største blenderåpning, som er f/1,8 i vidvinkelmodus og f/2,8 i telemodus. Det samme kan man nok si om skarpheten på minste blenderåpning, f/11. Men jobber man i sjiktet mellom f/4 og f/10, vil man kunne glede seg over imponerende skarpe bilder.

_DSC3702.jpgTRÅDLØST: Via denne knappen etablerer man raskt trådløs forbindelse til mo-bilen. (Foto: Toralv Østvang)

Kontrast-basert autofokus

Skarpe bilder, ja – så sant autofokusen har truffet riktig. Og det gjorde den ikke alltid under utprøvingen. Disse Canon-kameraene bruker bare kontrast-detekterende autofokus, ingen rask fase-detekterende autofokus – og ingen Dual Pixel-teknologi.

Der autofokusen av og til bommet, var på innendørsbilder i svakt lys, spesielt på motiver der det ikke umiddelbart var noen øyne å fokusere på. For selve øyefokusen og evnen til å spore et ansikt i bevegelse, opplevde jeg som bra.

Vel å merke når man tar enkeltbilder med øyefokus aktivert og helst med kontinuerlig autofokus. Under serieopptak er ikke Canon-kameraet i stand til å følge et motiv kontinuerlig med treffsikker autofokus. Kanskje en skuffelse for foreldre som ønsker å ta serieopptak av barn i rask bevegelse?

Apropos serieopptak: Den er på imponerende 30 bilder i sekundet, uten at søker eller skjerm blafrer.

Når det gjelder manuell flytting av fokuspunktet i bildet, er det flere løsninger tilgjengelig. Men det er ikke så elegant som på flere av de litt større Canon-kameraene jeg har prøvd, som for eksempel EOS M5 eller EOS R og RP. Der kan man flytte fokuspunktet på den berøringsfølsomme LCD-skjermen samtidig med at man følger motivet i søkeren.

Den innebygde ND-filterløsningen er ypperlig og gjør det mulig å kunne fotografere med stor blenderåpning selv i sollys og få god bokeh tross alt lyset.

706_d71168c1-b6d0-4314-b4f1-921b28eca88a.jpg

Blitsen i taket

Begge de nye Canon-kameraene har innebygd blits. Den er riktignok ikke særlig kraftig, men når du er nær innpå et motiv innendørs, kan du faktisk bruke en finger til forsiktig å trekke blitsen litt bakover, slik at den fyrer av oppover mot taket i stedet for direkte mot motivet. Men det er altså ikke noe for store ballsaler.

Hvis man tar bilder i Raw-modus, kan disse bearbeides i kameraet – greit hvis man ønsker å sende avgårde bilder via mobilen før man kommer hjem. Kameraet støtter for øvrig både vanlig Raw-format og Canons plassbesparende CRaw-format.

Jeg aktiverte for øvrig den trådløse overføringen og hadde gleden av å finne igjen alle Canon-bildene på mobilen min kort tid etter at de ble tatt.

Video

Å bruke G5 X Mark II til video er en fryd, inkludert 4K-video, som ser ut til å foregå så å si uten noen beskjæring eller utsnitt fra bildesensorbrikken. 

Jeg jobbet litt med noen 4K-klipp fra kameraet på en 32-tommers 4K PC-skjerm og må si meg godt fornøyd med det jeg så, selv om jeg altså heller ikke her har fått gjort noen direkte sammenligning med konkurrenter.

Det jeg savner til videoopptak, er at GX 5 Mark II ikke har inngang for ekstern mikrofon, slik G7 X Mark III har fått.

Prisene

Veiledende pris på Canon PowerShot G5 X Mark II er satt til cirka 10.000 kroner, mens PowerShot G7 X Mark III vil koste omlag 8.500 kroner. Kameraene er i salg nå.

Konklusjon

Ved å flytte den elektroniske søkeren til en skjult plassering inne i kamerahuset når den ikke er i bruk, har Canon lykkes i å gjøre G5 X Mark II til et betydelig mer kompakt kamera enn forgjengeren, og det er positivt.

Prisen er altså en litt tungvint to-trinnsløsning for sprett-opp-blitsen som vi får håpe Canon greier å gjøre mer elegant på neste versjon.

Forbedret objektiv, forbedrede videoegenskaper med god 4K, ny og raskere Digic 8-signalprosessor og bedre «stablet» én-tommes bildesensorbrikke er alt sammen forbedringer som i ulik grad er med på å gjøre den nye versjonen av G5 X til et bedre kamera.

Det er lett å anbefale kameraet til alle som ønsker et kompakt alternativ når man vil slippe å dra med seg hele fotobagen ut på tur, men som likevel byr på mye mer spennende fotograferingsmuligheter enn om man bare skulle ha benyt-tet et mobilkamera. Ikke minst takket være et godt objektiv med et praktisk zoom-omfang og god lysstyrke.

Anbefales.

(Denne artikkelen finnes i en utvidet utgave hos Kameranytt.no. Bildeeksemplene øverst i saken er forsiktig etterbehandlet i Apple Bilder-programmet på Mac. )