(Denne kommentaren ble først publisert i Fotomag nr. 3 - 2025.)
Innholdsskapere i alle aldre og i alle deler av samfunnet uttrykker seg med levende bilder som de deler på nett. Det brukes både av private, skoleelever, næringsdrivende og av profesjonelle. Og selv om mobilen er et viktig verktøy, er det stadig flere som benytter ‘ordentlige‘ kameraer til vlogging.
I Fotomag nr. 3 - 2025 har vi testet tre kompakte systemkameraer som har det til felles at de markedsføres til videobruk og vlogging, selv om de fint kan benyttes til stillbilder. Kameraene fra Canon, Fujifilm og Sony signaliserer også en stadig satsning på APS-C-formatet. De kombinerer kompakt format med systemkameraets fleksibilitet, og interessante videoegenskaper.

De tre kameraene vi testet i Fotomag nr. 3 - 2025, som egner seg til vlogging, video og stillbilder.
De har også det til felles at de mangler tradisjonell søker. Produsentene antar tydeligvis at de som er publikum for disse produktene, ikke ‘trenger‘ søker, eller de er vant til å bruke mobilen, derfor er ikke egen søker etterspurt. Vi er ikke like sikre på det.
Stadig flere bruker ‘ordentlige‘ kameraer til vlogging.
Enda en ting de har til felles, er at de er forberedt for og/eller kommer med objektiver som tilbyr motorzoom, dvs. at du kan zoome elektronisk, som på et konvensjonelt videokamera. De er alle laget spesielt for innholdsskapere med levende bilder som hovedmedium, enten det er for personlige uttrykksbehov eller for å fortelle om noe man har på hjertet, betalt eller ikke.

Alle slags kameraer kan benyttes til vlogging, også mobilen. (Foto: Adobe Stock)
Med utbredelsen av mobilkameraer, og ikke minst en stadig bedre infrastruktur for å dele stillbilder og video via nettsider og sosiale medier, er teknologien tilgjengelig for de fleste. Vi ser også at kunnskapen om levende medier også er blitt mer utbredt.
Vi i Fotomag synes alle visuelt kreative fortjener de beste verktøyene lommeboken tillater, derfor tester vi mange typer produkter, med tanke på både video og stillbilder. God lesning.