Fotomag fikk låne en tidlig utgave av kameraet noen dager, og gjøre oss kjent med nyheten. Vi kunne både fotografere og vurdere bilder, men det eksemplaret vi hadde, kom også med en liste over egenskaper som Sony enten ikke hadde testet, eller som rett og slett ikke var ferdige.

Bli abonnent og les hele denne omtalen med bilder i Fotomag magasin 7 - 2021.

Vi fikk likevel et godt grunnlag for å ‘prøvekjøre’ kameraet med hva dte innebærer av å vurdere det fysisk, konstruksjon, ergonomi og (delvis) ytelse. La oss ta den korte versjonen først: dette er en viktig fornyelse av Sonys rimeligste entusiast- og proffkamera. Ny generasjon bildebrikke, og ny prosessor sammen med gjennomgående forbedring av så godt som alle spesifikasjoner. Men også her øker prisen (i forhold til A7 III).

1635936427_IMG_1634876 (1).jpg

Nylig kunngjorde Sony at A7 II ikke lenger vil produseres. Men A7 III blir fortsatt produsert og solgt parallelt med nye A7 IV, som skal komme i salg i desember. 

‘Mark III’ har vært en formidabel suksess for Sony og mer enn noe annet kamera bidratt til å gi Sony en plass i både entusiastmarked og blant profesjonelle. Det er neppe å ta munnen for full å hevde at A7 III har vært like viktig for Sony som Canons EOS 5 Mk III for Canon. Det henger både sammen med stillbildeegenskapene og videoegenskapene.

Ny CMOS-brikke

Bildebrikken i Sony A7 IV er en nyutviklet bakbelyst Exmor R CMOS-brikke med 33 millioner piksler oppløsning, 7008 x 4672 piksler. Ved videoopptak benyttes hele bildebrikkens bredde til 4K, mens bildestrømmen skaleres fra 7000 piksler (7K). I tillegg er den nye generasjonen CMOS-brikke i følge Sony bedre på å gjengi fine detaljer, hudoner og ansiktsstrukturer enn tidligere.

Alpha-Universe-Alpha-7-IV_SEL20F18G_GPVPT28T_4.jpg

Huset har fått et litt større grep, men batterikapasiteten er faktisk litt lavere, 580 mot 710 eksponeringer (CIPA) eller 520 mot 610 når du bruker søkeren. Skjermen har ørlite høyere oppløsning, og søkeren viser 3,69 millioner pkt i stedet for 2,36 Mpkt. Ingen av delene er akkurat best i klassen. ‘Mk IV’ har en bildestabilisator som skal kunne kompensere for 5,5 trinn, mot 5 trinn for A7 III, og den mekaniske lukkeren klarer fremdeles 10 bilder per sekund. Blitzsynkronisering er litt raskere, men fremdeles ikke mer enn som forventet (1/250 sek mot 1/200 sek).

Video og minnekort

En velkommen oppgradering er minnekorstøtten, som ikke er mer enn akseptabel på A7 III etter dagens standard. Mens Sony A7 III har plass for to SD-type minnekort, der bare det ene støtter den hurtige UHS-II-standarden, har Sony A7 IV støtte for to SD-kort med UHS-II-støtte, der den ene spalten også kan benytte CFexpress Type A. Det gir rom for hurtigere lagring, og lettere tilgang til automatisk backup med to likeverdige minnekort.

Tar du opp video, kan du nå lagre 10-bits video internt, mot før bare 8-bits. Effekten av «rullende lukker» er ikke borte, det er fremdeles begrenset hva du kan ta opp av bevegelige motiver med video. Nytt er også at A7 IV med ‘Breathing Compensation’ kan kompensere for fokuspusting når du fokuserer på ulike avstander under videoopptak, riktignok ikke med alle objektiver.
For stillbilder vil den mekaniske lukkeren sikre mot forvrengning i bildene, samtidig som også stillbilder nyter godt av 10-bits komprimerte HEIF-bilder, som også er mer effektive enn 8-bits JPEG. Med elektronisk lukker får du fremdeles forvrengningseffekten av rullende lukker.

1635937230_IMG_1634888.jpg

Autofokus og grensesnitt

Her viser A7 IV en markant forbedring. Sporing av bevegelige motiver er blitt klart bedre og mer pålitelig, med sanntids-sporing av både mennesker og dyr med og uten øyefokus. Som sine mer oppdaterte søskenmodeller kan også A7 IV spore automatisk uten at du endrer innstilling i kameraet, en tidsbesparende oppgradering. Det er nok bare å peke på motivet du vil spore på skjermen.

En ny og innovativ funksjon for A7 IV er fokus-kart, eller Focus Map. Denne bruker lettoppfattelige fargefelter til å vise hvor fokus er, og samtidig dybdeskarpheten. 

Sony A7 IV har også fått Sonys nye og klart bedre menysystem, som ble introdusert første gang med A7S III. Nytt er også det justerbare bakre hjulet som gir rask tilgang til ikke bare eksponeringskompensasjon med valgfritt også en rekke andre funksjoner. Vi kommer tilbake med full test i en senere utgave av Fotomag.