Fotomag-forside-2017_01_283x400.jpg

Denne artikkelen er hentet fra Fotomag nr. 1 - 2017, som du kan lese i sin helhet her.

På samme måte som vi tar våre forholdsregler når vi skal ut en vinterdag, krever vinteren også litt omtanke for fotoutstyret. Enten vinteren er kald og frostfylt, eller den er mild og våt, har både fotografer og utstyr godt av litt forberedelser. 

Winterruralroadbetweenthetreescoveredwithfrost.jpg

Foto: joda - Fotolia / Adobe Stock

Kledd for klimaet

Norsk vinter avbildes ofte som hvite vidder og nysnø. Men vi som bor her vet at vinteren er både uforutsigbar og variert. Vi har kystområder der snødekke er unntaket heller enn regelen, og høytliggende områder der brøytekantene kan være meterhøye til midtsommer.

At vi kan kle oss, tar vi som en selvfølge. Men litt ekstra omtanke skader ikke når vi bruker vinteren til å fotografere. Fotografer kan gå lange turer i det ene øyeblikket, og så vente lenge på et sted på det lyset, på sky dyr eller på akkurat den anledningen som gjør forskjellen mellom et ordinært og et godt bilde.  

Vi trenger fottøy til å gå, enten det er våt skogbunn, skare, tung nysnø eller is. Og vi trenger fottøy som holder oss varme og tørre når ventetiden blir lang eller uhellet skjer.

Vi trenger bevegelige klær i flere lag, og kler oss slik at vi unngår at kroppen blir svett og varm for så å bli blåfrossen når vi stopper opp og venter på øyeblikket. Vi trenger beskyttelse mot vind og nedbør (husk snø er også vann), kanskje solbriller, lue, hansker og/eller votter. 

Vi trenger også lys til den korte vinterdagen, en hodelykt eller en god lommelykt. Og noen ganger er det uansvarlig å ikke være forberedt på å overnatte ute.
Erfarne vinterfotografer har ryggsekker der alt har sin faste plass.

slica5.jpg

Kle utstyret

Som bilen må vi også ta hensyn til vinteren når vi klargjør fotoutstyret. Både bilen og kameraet trenger toppladet batteri, kameraet dessuten kanskje reservebatterier. 

Når vi er ute gjelder det å la kameraet holde jevn temperatur, det vil ofte si kaldt. Det er bedre å ta ut batteriene og varme dem på kroppen, enn å utsette kameraet for kondens ved å ha det under ytterklærne. Lynlåsposer og silica gel er gode hjelpemidler mot kondens, og etter en lang tur i kulda bør kameraet få akklimatisere seg inne et par timer før det slås på. 

Solide kameraer tåler en del, men elektronikk liker ikke kulde, og batterier blir ineffektive. Husk også at mekanikk og stativer blir tregt og sprøtt i kulda. Særlig er stativledd og foringer i plast og gummi utsatt. I kulda skal det mindre til før det skades eller knekker.

AdobeStock_74449556.jpgFoto: joopzandbergen / Adobe Stock.

Denne artikkelserien har tre deler. Del 2 finner du her, og del 3 kan leses her.