Importør:

Fotomag-forside-2017_01_283x400.jpg

Denne artikkelen er hentet fra Fotomag nr. 1 - 2017, som du kan lese i sin helhet her.

Vignett340px.jpgLandskapet kan være grått og pregløst, men et streif av lys kan gjøre hele forskjellen. Mange nordlysbilder ville knapt være verd å kaste blikket etter var det ikke for lyset på himmelen. Men også det grå og «pregløse» kan gjemme motiver. Bare vi ser godt nok etter, flytter litt på oss, og venter til det rette øyeblikket.

Vinterbilder behøver slett ikke være postkort med blå himmel og gnistrende nysnø. Fotografi kan jo speile alle sider av virkeligheten, og noen ikke så virkelige. I småfuglenes daglige kamp for å overleve vinteren finner vi mange historier som kan fortelles, og mange motiver å se. De tar ikke fri om snøen laver ned, det er også en del av tilværelsen. Ser vi godt etter, finner vi hva som preger «det pregløse». Det kan være landskapets geometri, små nyanser i toner eller farger, sporene som bryter den jevne flaten, eller vannet som plutselig reflekterer landskapet slik at det får nytt liv.

Vår nordiske vinter har korte dager og lange netter. Vi er så heldige i dag at vi har kameraer som er mer lysfølsomme enn noensinne, og nattefotografering er ikke lenger for de utvalgte få. Måneskinn, til og med stjernehimmelen, kan gi lys til bilder. Og blant husene vi bor i finnes fantastiske motiver i blandingslys. Blåtimen, tussmørke, skumringen og grålysningen, de kan alle gi magiske stunder for den som vil se.

Eksponere snølandskap

Histogrammet er et godt hjelpemiddel, men det må læres. Enda moderne kameraer har kommet langt når det gjelder å tolke motiv- og lysforhold, så er det fremdeles situasjoner hvor automatikken trenger hjelp. 

Lysmåleren er som kjent kalibrert for å måle reflektert lys, men ikke ved 18 % som mange tror, heller nærmere 12–13 % lysrefleksjon (Kodak sier selv at man bør eksponere ca. 1/2 trinn mer når man måler mot «Kodak Grey Card»). Motiver som er dominert av store lyse flater krever alltid kompensasjon. Du kan eventuelt prøve å bruke motivprogrammer (scenes) for snø og strand, men det er best å øve med ditt eget kamera og ulike innstillinger.

Portraitofgraysquirrelinwinterpark.jpg

Foto: rimmdream - Fotolia / Adobe Stock

Tommelregelen sier at snømotiver bør overeksponeres 1,5–2 trinn mer enn hva lysmåleren sier. Men mange kameraer bruker mer intelligente eksponeringsberegninger, så dette er ikke absolutt.

Ikke alle går rundt med et gråkort. Noe du bokstavelig talt alltid har for hånden, er din egen håndflate. Måler du lyset manuelt mot håndflaten, gjerne med punktlysmåling, vil ofte eksponeringen sitte bra. bare husk at håndflaten må være belyst av samme lysmengde som motivet du skal fotografere.

Nordlyset fascinerer mange fotografer. Det er umulig å sette opp faste regler for hvordan du tar nordlysbilder, men her er noen generelle råd:

Bruk vidvinkelobjektiv på stativ, og blender 2,8 eller mer. (Blender 1,4 slipper inn fire ganger så mye lys). Du vil ha korte lukkertider, for at ikke nordlyset skal bli for tåkete, og for at stjernene skal være punkter. Gafling (alternativeksponering) er å anbefale, prøv gjerne ISO 800-1600 og 5–30 sekunder eksponering.

Dette er del to av serien om bedre vinterbilder. Del 1 finner du her. Del 3 kan du lese her.