Det er også mye vi ikke vet, men ut fra bilder og åpenbare tekniske egenskaper, er det også litt vi kan spekulere ganske sikkert i. For å ha vårt helt på det tørre: Fotomag har ikke mottatt noe forhåndsinformasjon eller «hemmelige» dokumenter fra Panasonic, og alt vi måtte spekulere i, er utelukkende vårt eget ansvar.

Også et stillbildekamera

Formfaktoren til Lumix S1H er ganske lik de to første Lumix S-kameraene, S1 med 24 Mp og S1R med 47 Mp fullformat CMOS-brikker. Men identisk er den ikke. Vi kan se av bilder publisert av Panasonic og utenforstående at S1H virker litt større, og dessuten har en litt annen plassering av betjeningsdetaljer. Vi legger spesielt merke til den store røde knappen nederst til venstre på fronten, og ser av andre bilder at kameraet får en tilsvarende rød knapp på toppen, ved siden av toppdisplayet. Det ville formause oss mye om ikke disse var for direkte opptak av video.

s-lineup_1_1500px.jpg

Lumix S1H (i midten) er litt større enn sine to «søsken» Lumix S1R og S1.

Når Panasonic velger denne formfaktoren er det utvilsomt for å dekke behovet til fotografer som i tillegg til å lage video, også tar stillbilder. Vi aner en slags fullformatvariant av Lumix GH5s. Kameraet har selvsagt samme objektivfatning som de øvrige Lumix S-modellene, den store L-mount, som Panasonic deler med Leica og Sigma. Derfor får også Lumix S1H tilgang til alle objektiver med L-mount fra Leica og Sigma, i tillegg til dem Panasonic selv leverer.

Foreløpig er utvalget litt begrenset, men det endrer seg fort. Per i dag leverer Sigma 11 ulike L-mount-objektiver i Art-serien, alle med fast brennvidde og for fullformat. Og flere er på vei, muligens ogsåi Sigmas profesjonelle Cine-serie. Dessuten leverer de Sigma Mount Converter MC-21, som gjør det mulig å bruke kompatible Canon EF-objektiver på L-mount kameraer fra Panasonic og Leica, og etter hvert fra Sigma, når de slipper L-mount-kameraer, sannsynligvis i 2020. Panasonic selv leverer per i dag tre S-objektiver med L-mount, og har nettopp kunngjort to telekonvertere, 1,4x og 2x, og i løpet av 2019 kommer 24–70mm F2.8, 70–200mm F2.8 og 16-35mm F3.5. I tillegg varsler Panasonic enda tre objektiver i 2020, uten at vi vet andre detaljer enn at det blir en kraftig tele, et objektiv med fast brennvidde og et makroobjektiv.

I løpet av 2020 vil Leica ha 18 objektiver med L-mount-bajonett, noen av disse er for APS-C-format-kameraene i T og C-serien. Før Sigma eventuelt kommer med enda flere objektiver, vil derfor systemet i 2020 telle 42 objektiver og konvertere, og gi tilgang til Canon EF-objektiver, sannsynligvis også andre systemer via tredjeparts konvertere.  Et usikkerhetsmoment med disse konverterne er alltid autofokusegenskaper. Men for seriøse filmmakere, som gjerne sverger til manuell fokusering og manuell eksponering, er dette neppe noe problem.

Videoegenskaper

Men det er altså video som er hovedpoenget med den kommende Lumix S1H. Ved å ta steget opp fra 4K video til 6K (5,9K ved 16:9-format) i hele småbildeformatets bredde, er Panasonic først ute med et speilløst systemkamera som tilbyr så høyoppløst video. Vi kjenner ennå ikke spesifikasjonenen til bildebrikken, men fordi den skal levere 6K video, altså 6000 piksler i bredden, er det neppe galt å anta at det er en 24 megapiksler bildebrikke med ca. 6000x4000 piksler oppløsning.

Andre kameraer, som f.eks. noen fra Sony, har fanget 6K video før, men da er dette blit skalert ned til 4K før lagring. Lumix S1H skal lagre full oppløsning i kameraet, og Panasonic nevner dessuten at kameraet skal levere 10-bit 4K video med 60 progressive bilder i sekundet (60p). Det skal også klare flere formater, som 4:3 anamorf format, som altså komprimerer pikslene optisk i bredden, for å kunne ekspandere bildet til bredere formater ved visning. Dette leverer også Lumix GH5, men ikke i fullformat.

S1H-Camera_redknapp.jpgDen store røde knappen bak utløseren skiller S1H fra S1 og S1R. Lumix S1H har også fått strømbryteren rundt utløseren, en klar fordel.

6K videoopptak gir mange muligheter til bedre kvalitet og finere detaljer, men kan også benyttes til å beskjære opptakene og likevel levere 4K-oppløsning, f.eks. for ytterligere bildestabilisering eller panorering/bevegelse innenfor opptaksformatet. Med 6000 piksler i bredden kan man f.eks. under redigering panorere bldet med 50 % i bredden selv om opptaket er statisk.

Videre opplyser Panasonic at Lumix S1H støtter V-Log/V-Gamut for større dynamikkområde på minst 14 lystrinn. Det er på nivå med råfiler og stillbilder, og sikrer dessuten et uttrykk som kan gi konsistente farger og kontrastbehandling med Panasonics profesjonelle VariCam-kameraer og Lumix GH5/GH5S-opptak tatt med V-Log L profil. 14-bits dynamikk gir vesentlig forbedret gjengivelse av kontrastrike motiver, og fargeekthet i høylys og skyggepartier.

Lumix S1H kamerahus

s-lineup_1_snitt.jpgFra Panasonics publiserte bilde av S1H ved siden av S1R ser vi på den stiplede linjen at S1H er litt høyere. Her har vi også merket den store røde knappen nederst ved objektivfatningen. Men Panasonic sier også at den fysiske utformingen ennå ikke er helt ferdig.

Lumix S1H er altså litt støre enn sine to søskenkameraer, men nøyaktig hvor mye vet vi ikke. Det er sannsynlig at dette blant annet henger sammen med behovet for å avlede varme, som alltid er en utfordring på kameraer medstore datamangder som skal strømmes gjennom kretsene. Når vi også vet at S1H skal støtte opptak av lange sekvenser, og kanskje direkteoverføring av videosignaler, tror vi varmeavledning er et vesentlig moment i konstruksjonen.

6K video ved 24 eller 30 bps innebærer at ca. 700 millioner piksler skal behandles i sekundet, og 4K video med 10-bits toneomfang i 60 bps er ikke noe mindre. Når vi vet at Lumix S1 og S1R fra før er ganske store kameraer, skjønner vi at S1H ikke blir kameraet for den som ønsker seg et kompakt speilløst kamera for video og stillbilder. Dette blir et profesjonelt verktøy for yrkesbruk og ambisiøse entusiaster som ønsker å investere i teknikk som hittil bare har vært tilgjengelig i betydelig dyrere løsninger. Samtidig som de kan velge blant objektiver og benytte profesjonelt tilbehør, som lys- og lydsystemer. 

Panasonic er kjent for sin portefølje av profesjonelle videokameraer, fra håndholdte reportasjekameraer, til skulderkameraer og heftige TV- og filmkameraer som gjerne betjenes av flere personer, og kjøres på dollyer med hjul. De har hatt betydelig suksess med GH-serien i de lettere segmentet, og Lumix GH5 og GH5s har fått betydelige markedsandeler blant f.eks. dokumentar- og naturfilmere på grunn av sine gode videoegenskaper. Med Lumix S1H øker ambisjonene ganske mye, og Panasonic satser åpenbart på å utfordre blant annet Sony i et nytt hybridmarked, men også Canons tilbud til videofotografer. De nærmeste månedene, og tiden fram til Tokyo-OL i 2020, tror vi kan gi interessante svar på hvordan dette ambisiøse markedet vil utvikle seg.

Panasonic Lumix S1H er planlagt å komme i salg i høst, men pris og flere detaljer er foreløpig ukjent.

Fotomag kommer med full test av Lumix S1R i nr. 2-2019, som kommer i juni. Les også vårt fyldige førsteinntrykk av Lumix S1R i Fotomag magasin.